Onderhoud

Waarom doe je onderhoud?

De reden dat onderhoud wordt gedaan is om de productie voortgang te waarborgen, dit houd is dat het falen van bijvoorbeeld machines wordt voorkomen/opgelost zodat de productie zo min mogelijk lijd. Dit onderhoud kan op verschillende manieren zowel preventatief als reactief zijn.

Soorten preventief onderhoud

Tijds gebaseerd:

Bij tijdsgebaseerd wordt er gekeken naar hoe lang iets al in gebruik is en op die manier preventief bijvoorbeeld vervangen, dit houdt echter geen rekening met of een bepaald onderdeel misschien een maand niet gebruikt is en is dus niet altijd handig.

Kalender gebaseerd:

Bij kalender gabaseerd onderhoud wordt er bijvoorbeeld elke maand bepaalde onderdelen vervangen.

Storing voorkomend:

Bij storing voorkomend wordt er onderhoud gepleegd op basis van verspellingen doormiddel van bv. inspecties waarbij je merkt dat een bepaalde lager geluid maakt en deze dus preventatief vervangt.

Stroring verhelpend:

Bij storings verhelpend onderhoud worden er dingen vervangen of gerepareerd wanneer er echt iets kapot is.

Voorspellend:

Voorspellend onderhoud is onderhoud wat veel in de luchtvaart wordt gedaan. Hierbij wordt het vervangen van onderhoud gebasseerd op de onderdelen en op de ervaring van bijvoorbeeld de technici en de fabrikant van bijvoorbeeld een vliegtuig. Dit kan erg goed en veilig werken echter is het daarbij dan wel van cruciaal belang dat de de goede correcte onderdelen worden gebruikt en iedereen zich goed aan het handboek houd en goede discipline heeft.

Lagers

Wat zijn lagers?

Lagers zijn dingen die worden gebruikt om onderdelen te laten draaien of bewegen zonder dat hierbij veel vrijving en slijtage ontstaat. DIt werkt meestal door 2 draaiende dingen met daartussen of ballen of cilinders.

Type lagers

Er zijn verschillende soorten lagers die ieder hun eigen voordeel/nadeel hebben.

Enkele lager

Enkele lagers zijn lagers met een rij ballen/rollen.

Dubbele lager

Dubbele lagers zijn hetzelfde als normale lagers al hebben deze twee rijen lagers waardoor deze meer kracht aankunnen door het grotere oppervlakte van de ballen/rollen.

Hoek contact

Een hoek contact lager is een speciale lager die zowel goed tegen axiale als radiale krachten kan.

Groefkogellagers

Groefkogellagers zijn lagers met ballen, deze zijn erg goed bestendig tegen axialen krachten maar niet tegen radiale.

Tonlagers

Deze lagers kunnen op een kleine hoek bewegen zodat de lagers niet precies in lijn hoeven te zijn.

Cilinderlagers

Cilinderlagers zijn lagers die met cilinders werken, deze kunnen niet echt axiale krachten aan maar wel heel veel radiale.

Naaldlagers

Naaldlagers zijn lagers met hele dunne cilinders waardoor de lager zelf heel erg dun is en door het grote oppervlakte kunnen deze ook grote krachten aan.

Kegellagers

Kegellagers hebben kegels waarop de lager rolt, dit zorgt er voor dat ze en sterke radiale krachten aankunnen en ook nog veel axiaal.

Axiaallagers

Axiaallagers zijn lagers waarbij de twee helften van de lagers boven op elkaar liggen en daardoor kunnen ze heel veel axiaale krachten aan, dit is handig in bijvoorbeeld een bureaustoel of hijskraan.

 

Ook zijn er verschillende eigenschappend lagers kunnen hebben.

Nasmeerbaar

Nasmeerbare lagers zijn lagers die je later in hun leven nog opnieuw kan smeren, vaak gaat dit doormiddel van een gat waarin je vet kan spuiten.

Open

Bij open lagers zijn de ballen/rollen gewoon zichtbaar en kunnen ze makkelijk vies worden en het vet makkelijker er uit.

Metaal dicht

Lagers kunnen met metaal zijn afgedicht, deze beschermen het lager tegen vuil maar hebben nog steeds een lage rolweerstand (vergeleken met rubbere afdichting) waardoor je ze ook nog op hogere toeren kan gebruiken.

Rubber dicht

Lagers kunnen ook met een rubbere rand zijn afgedicht deze zijn handig waarneer waterdichtheid een benodige eigenschap is.

 

Smering in lagers

Sommige lagers kunnen gesmeer worden met vet, dit hangt af van het lager en soms is een lager al gesmeerd tijdens de productie en mag je hem niet nogmaals smeren maar moet je hem gewoon vervangen. Dit kun je vaak opzoeken in de datasheet van de lager.

(Transport)banden

Waarvoor worden ze gebruikt

Banden worden in heel veel machines gebruikt voor het vervoeren maar ook voor het overbrengen van bijvoorbeeld beweging. Er zijn verschillende soorten banden maar het makkelijkste is om ze onder te verdelen in platte en ronde banden. De andere banden zijn voornamelijk variaties hierop zoals bijvoorbeeld tanden om meer kracht over te brengen of een andere vorm zoals een v snaar om meer grip te krijgen.

Platte banden bestaan in verschillende uitvoeringen, de opbouw hiervan kan namelijk verschillen als je bijvoorbeeld met voedsel werkt of met chemicalien. De banden bestaan uit verschillende laagjes, deze kunnen ook verschillen in opbouw om te zorgen en dit zal de band verschillende eigenschappen geven.

 

Hoe maak je ze

Het maken van Ronde banden wordt gedaan doormiddel van een soort groot soldeerijzer, hiermee verwarm je beide einde van het bandje door het dichtbij het hoekje van het verwarmingsijzer te houden en ze daarna recht tegen elkaar te duwen met een speciale tang.

De platte banden worden gemaakt doormiddel van een mal waarin je een recht of schuin afgesneden band stopt waarna je deze verwarmt voor een bepaalde tijd, daarna zit de band na het afkoelen goed aan elkaar.

Smeermiddelen

Smeermiddelen kunnen worden gebruikt om wrijving te minimaliseren maar om dingen te koelen en beschermen.

Hieronder is een afbeelding van hoe het smeren in een tandwielkast werkt. er is een pomp die alle olie omhoog pomt en sprayt op alle tandwielen eronder. Om te weten of de olie bijgevuld moet worden kun je kijken naar de indicator, hierbij moet de olie precies in het midden ervan zitten.

Vetten

Vetten zijn dik en worden veel gebruikt om dingen te smeren die wienig bewegen en niet gekoeld hoeven te worden

Olie

Olie wordt gebruikt zodra er veel beweging nodig is en vaak ook koeling omdat olie vaak wordt gecirculeerd en zo ook warmte wegneemt.

Vloeibaar

Vloeibare smeermiddelen zijn smeermiddelen die erg vloeibaar zijn zoals een beetje zoals water.

Half-vloeibaar

Half vloeibare smeermiddelen zijn smeermiddelen die niet zoals vet zijn maar ook niet zo dus als dunne olie.

Vernevelolie

 Venevelolie is olie die in de lucht gaat zitten en zo versprijd en smeert, dit is vooral veel gebruikt in pneumatische systemen waar de olie aan het begin wordt toegevoegd zodat alles goed blijft werken en gesmeert blijft.

Droogsmeermiddelen

Droogsmeermiddel werkt doordat het een harde gladde laag vormt doormiddel van bijvoorbeeld teflon en zo bschermt en wrijving vermindert.

Benaming

De benamingen van olie zijn gebaseerd op hun viscociteit, dit gaat van 5 naar 1 waarbij 5 een beetje de structuur van boter heeft en 1 van water. Hierbij zijn 2 en 3 de meest voorkomende.

Een andere vorm van benaming voor tandwiel olie is 0, 00 en 000. hierbij is 000 het dikste maar gaat ook lang mee.

De laatste vorm van benaming is met gewoon getallen, hierbij is hoe groter het getal hoe dikker het is, dit is vaak alleen erg afhankelijk van de fabrikant dus 600 van fabrikant A is niet perse even dik als die van fabrikant B.

 

Werking

Olie werkt als smeermiddel doordat er een dun laagje vloeistof tussen de twee bewegende opvervlakte komt waardoor alle onperfectheden niet uitmake omdat ze niet tegen elkaar aan komen.

Droogsmeermiddelen zoals teflon werken doordat ze alle gaatjes en imperfecties opvullen waardoor het oppvervlakte perfect glad wordt en zo de minste weerstand biedt.

Belangrijke varianten

HT 1200

Dit wordt gebruikt als montagepasta waardoor dingen makkelijk te assembleren en disassembleren zijn, het is ook geschikt voor zeer hoge tempraturen.

Fingrease LS12

Dit is een vet wat goed tegen water en hogedrukbelasting kan, handig voor lagers tandwielkasten etc.

Moblith shc 460

Een smeervet voor extreme druk en zware industriele toepassingen in de bijvoorbeeld scheepsvaart bij matigesnelheden en contact met water.

Mobil centaur xhp 461

Is een lagervet die goed tegen enorme druk en schokken kan en ook een vermogen heeft om water te absoberen zonder de consistentie te verliezen.

Mobil polyrex em

Een lagersmeermiddel met lange levensduur bij hoge tempraturen, het is helpt ook met het dempen van geluid waardoor het in toepassingen waar het stil moet werken gebruikt kan worden.

Mobil grease xhp 322

Dit vet is ontwikkeld voor zware terreinvoertuigen en mijninstalaties, het biedt weerstand tegen de wegwassende werking van ater en biedt verlengde levensduur onder moeilijke omstandigheden, bovendien tasten ze metaal zoals staal of koperhoudende lagerlegeringen niet aan.

Mobil shc polyrex 222

Dit is een speciaal syntetisch vet wat geschikt is voor hoge tempraturen en uitstekende wwaterbestendigheid in combinatie met een uitgebalanceerde slijtage. Ook is het bestendig tegen water en beschermt het goed tegen corosie

Mobil grease xhp 222

Dit smeervest wordt gebruikt ind e industriele en scheepsvaarttechniek, ook wordt het gebruikt in landbouwapperatuur. Het is plakkerig waardoor het langer blijft zitten en kan gebruikt worden in automatische smering.